KRÁSA:

21.09.19 | Krása / Péče o vlasy
  Chceš popohnat růst vlasů, dodat jim lesk, zbavit se lupů či zacelit
21.09.19 | Krása
  Na molu, v časopisech či v reklamních kampaních jasně vede extrémní štíhlost.
20.09.19 | Krása
Jak docílit sametově hebké pokožky? Jak dodat vlasům větší lesk? Či jak
09.09.19 | Krása / Péče o vlasy
  Ráda byste se chlubila sexy hřívou, jenomže místo toho vám matka příroda
05.09.19 | Krása / Péče o tělo
Toužíte po opálené pokožce, ale nechcete své tělo vystavovat škodlivým

Jak číst obaly na potravinách.

27.04.18 | Sekce: Zájmy a koníčky / Nakupování |

Jíst zdravě je trend, který se na nás pozitivně podepisuje. Je tomu tak ale jen v případě, že víme, jak si vybírat to, co budeme jíst, a za předpokladu, že nepodlehneme kdejakému reklamnímu slibu. Víš, co bys měla při nakupování sledovat?

Monosacharidy, polysacharidy, bílkoviny, vláknina, kalorie… Z pojmů, které se v posledních letech skloňují ve všech pádech, může jít laikovi hlava pěkně kolem. Kolik kalorií je moc? Proč máme nedostatek bílkovin a vlákniny? Otázek, které se ti hlavou proženou pokaždé, když zjistíš, že jsi nezhubla, nebo že jsi dokonce přibrala, je dost. Na vině je špatné rozklíčování údajů na etiketách potravin.
Na každé potravině sledujeme něco jiného

Úplným základem je vědět, že denní jídelníček by se měl skládat z bílkovin (30 %), sacharidů (40 %) a tuků (30 %). Řídit se musíš také svým bazálním metabolismem, tedy tím, kolik energie denně potřebuješ přijmout jen proto, aby tvé tělo bezchybně fungovalo. Od toho se pak odvíjí fakt, kolik toho denně můžeš sníst, aniž bys přibírala. A od toho se odvíjí správný výběr potravin.

My se na výběr můžeme podívat obecně. Na co by ses tedy měla vždy zaměřit?

Složení produktů a pořadí surovin

Na každé etiketě musí být složení produktu. Vždy platí, že procentuální zastoupení složky je dáno jejím umístěním ve výčtu – první složka je zastoupena nejvíce, další méně, další ještě méně… Obchodníci tě mohou nalákat třeba na celozrnný žitný chléb, ale pokud na etiketě objevíš na prvním místě pšeničnou mouku, buď si jistá, že té zdravější, žitné, tam může být třeba úplné minimum.
Minimální trvanlivost versus datum použitelnosti

Na každé potravině by měla být informace o minimální trvanlivosti nebo o datu použitelnosti. Zatímco uplynulá minimální trvanlivost znamená, že prodejce neručí za chuť a výživovou kvalitu produktu, ale i v této lhůtě je může prodávat, datum použitelnosti je takový deadline, který nelze překročit. Po uplynutí tohoto data prodejce nemůže produkty nabízet ani ve slevě. Mohou být totiž zdraví nebezpečné.
Tahák

Minimální trvanlivost => „Minimální trvanlivost do…“

Datum použitelnosti => „Spotřebujte do…“
Energetické složení výrobku

Energetické složení výrobku říká, kolik bílkovin, sacharidů a tuků, ale i jiných složek přijmeš, když produkt sníš. K tomu potřebuješ vědět fakta, která zmiňujeme na začátku článku.

Sacharidy/cukry: Důležité je vědět, že bychom měli omezovat cukr. Nahradit je ale umělými sladidly, to je trochu cesta do pekel. Radši si dobrotu nedat, než si kazit tělo tímhle.

Bílkoviny: Tady zádrhel nebývá.

Tuky: Tuky jsou ve stravě potřebné, ale musí jít o tuky zdravé. Pozor, to, co je odtučněné, nemusí být nutně zdravé. Zpravidla tuto informaci najdeme u jogurtů nebo sýrů – lepší je dát si jednou za čas poctivý sýr s 30 až 45 procenty tuku a dobrý jogurt než denně jíst odtučněné produkty a říkat si, jak jsme to vyhráli.
Obsah vlákniny

Vláknina je důležitou složkou stravy, její nedostatek způsobuje potíže s látkovou výměnou. Denně bys měla přijmout 18 až 32 gramů vlákniny.
Obsah soli

Se solí to většina z nás pěkně přehání a zatěžuje tak organismus, aniž by o tom věděla. Odnáší to především ledviny a srdce. Ideální příjem soli je 5 g kuchyňské soli denně, což jsou 2 g sodíku, který je tělu prospěšný. Pokud hodně sportuješ a potíš se, určitě pociťuješ chuť na slané – potom si malinko dopřej, ale nezapomeň hodně pít.

Ohromné množství soli se týká hlavně masitých potravin, sýrů, solených oříšků, minerálek a dalších produktů.

Pozor! Na kávovou lžičku se vejde asi 8 g soli, což je mnohem více, než bys měla denně přijmout!
Jak vybrat konkrétní potraviny?

Teď můžeme přejít k tomu, na co bychom se měli zaměřovat při výběru jednotlivých druhů potravin.

Sýry: ideální jsou ty s 30 procenty tuku v sušině. Sýry, v nichž je tuku méně, už chuťově moc nepřipomínají sýry, naopak sýry s více než 45 procent tuku v sušině už jsou dost tučné a můžeme si je dát výjimečně, ne denně.

Šunka: čím víc masa v šunce je, tím lépe. Ideální je kupovat šunku s alespoň 90 procenty masa, ale ani při 80 procenty se nic neděje. Méně masa už ale o šunce nevypovídá nic moc dobrého. Také by měla obsahovat co nejméně tuku a soli.

Ovoce a zelenina: ovoce a zelenina patří ke zdravému životnímu stylu, ale u ovoce si musíme dávat pozor na ovocný cukr. Při hubnutí nebo udržování váhy bychom si měli ovoce dopřát jen dopoledne a zaměřit se spíš na lesní plody, jablka, hrušky nebo citrusy.

Mléčné výrobky: zapomeň na ty odtučněné a s umělými sladidly. Raději si dej jednou za čas poctivější jogurt. Ideální jsou bílé jogurty a kysané mléčné výrobky.

Pečivo a těstoviny: tady si všímej hlavně množství vlákniny a také mouky, z níž jsou produkty vyrobeny – zdravější jsou tmavé a celozrnné varianty.

Cereálie a müsli: v cereáliích a müsli musí být méně než 28 gramů cukru na 100 gramů, vlákniny musí být více než 1,3 gramů na 100 kcal a obsah sodíku musí být nižší než 500 miligramů na 100 gramů.

Pozor! Tmavé pečivo nemusí být nutně zdravější – mnozí obchodníci ho záměrně zabarvují karamelem.

Teď se můžeš poučit ze svých dosavadních chyb a svůj další nákup pěkně vychytat!

скачать dle 12.1
(hlasů: 0)
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Zdravější nákup neznamená dražší. Přesvědčí tě o tom nutriční terapeuti, kteří

Určitě víte, že celozrnné pečivo je zdravé, a že je zdrojem vlákniny. Ale přesto vám při pohledu na tmavé

 Vláknina má blahodárný vliv na naše trávení, na vstřebávání sacharidů,

 Snídáte müsli, nejíte pečivo a nakupujete biopotraviny. Tak to váš jídelníček musí

  Aneb porazí párek s hořčicí cereálie?
KOMENTÁŘE K ČLÁNKU:

SEX A VZTAHY:

Kouření může zmenšovat penis
Kouření může zmenšovat penis
21.09.19 | Láska / Intimita
  Kouříte jednu za druhou? Pak byste měli hodně zvážit, jestli jsou pro vás cigarety důležitější než velký penis a erekce.  
Exhibicionistky a jiné sexuální výtržnice.
Exhibicionistky a jiné sexuální výtržnice.
21.09.19 | Láska / Intimita
  Jedna z častých otázek, kterou sexuologové dostávají na svých přednáškách? Lidi zajímá, jestli existují sexuálně dravé ženy,
Cvičení pro lepší sex
Cvičení pro lepší sex
21.09.19 | Láska / Intimita
  S přibývajícím věkem svaly ochabují, pokud je neposilujeme. Výjimkou nejsou ani svaly poševní – a právě na ty se při cvičení
Lidé se dělí podle čtyř základních sexuálních osobností
Lidé se dělí podle čtyř základních sexuálních osobností
21.09.19 | Láska / Intimita
   Tak jako existují čtyři základní temperamenty osobností, existují také čtyři základní osobností rysy člověka v sexu. A každý

Počasí:

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

POPULÁRNÍ:

Co se bude nosit letošní podzim? Beauty trendy z přehlídkových mol podzim/zima 2016
Co se bude nosit letošní podzim? Beauty trendy z přehlídkových mol podzim/zima 2016
28.10.16 | Krása / Kosmetika
Už víš, v čem letos na podzim zazáříš? Nemluvíme teď o dokonalém kabátu
Jak udělat domeček pro panenky z papíru
Jak udělat domeček pro panenky z papíru   Tvorba domečku pro panenky papíru není nijak složité. Barn, dvoubarevná a světle zelené domy jsou zdarma a mohou být
Líčení podle barvy očí: Víte, co vám sluší?
Líčení podle barvy očí: Víte, co vám sluší?   Nemusíte je líčit vůbec nebo klidně použít jen řasenku, ale pokud chcete oči trochu zvýraznit a podtrhnout, je dobré vědět,
Desatero o žloutence
Desatero o žloutence
17.03.17 | Zdraví
     Deset důležitých otázek a odpovědí o infekční hepatitidě typu A a B.
Bikram jóga
Bikram jóga
26.08.17 | Zdraví / Fitness
  Bikram jóga se cvičí ve speciálních devadesátiminutových lekcích, které se skládají z 26 poloh a dvou dýchacích cvičení.
Vrchol extravagance: Černé svatební šaty. Jdete do toho?
Vrchol extravagance: Černé svatební šaty. Jdete do toho?   Svatební šaty jako z pohádky? To je sen každé nevěsty! Ale musí být nutně bílé či smetanové? Někteří módní návrháři jsou toho
Copyright © 2014 Ženské řády.Cz | Design by ALEX- Ženské řády