KRÁSA:

07.07.20 | Krása / Péče o vlasy
Lidé, zejména ženy, jsou pro lesklou a zdravě vypadající hřívu ochotní udělat
03.07.20 | Krása / Péče o tělo
Že s bradavicí si dokáže poradit jen tekutý dusík? Ale kdepak! Jsou i jiné
03.07.20 | Krása / Péče o tělo
Většina lidí, kteří začnou posilovat, se nejdříve zaměří na břicho. Jenže
Mít zdravé a hezké zuby je dobrá vizitka každého. Je důležité chodit pravidelně
01.07.20 | Krása / Péče o vlasy
Málokterá dlouhovláska si nechává na své lokny ráda sáhnout. Pokušení nechat je

Odborníci radí: Káva pomáhá při sportu!

06.10.16 | Sekce: Zdraví / Fitness |

Odborníci radí: Káva pomáhá při sportu!

 Káva a sport? Je toto spojení vůbec možné? Proč, ne! Kofein patří mezi nejrozšířenější stimulační látky a není překvapením, že má pozitivní účinky i na fyzickou výkonnost. 

Šálek kávy zvyšuje sportovní výkonnost mnoha způsoby - pomáhá stimulovat centrální nervový systém, spalovat tuky, oddálit únavu, zlepšuje duševní činnost i silovou výkonnost.

Káva nás může vybičovat k lepším sportovním výkonům
Na trhu s potravinovými doplňky existují preparáty, které pomáhají sportovcům k lepšímu vstřebávání sacharidů, a tím sehrávají důležitou roli při obnově fyzických a psychických sil. Podle vědeckých studií je to i kofein, který v tenkém střevě zlepšuje vstřebávání sacharidů o 26 %. Nachází se v kávě, čaji, čokoládě, různých nápojích a celé řadě léků, nejčastěji používaných v léčbě nachlazení.

O zařazení kofeinu na listinu dopingových látek se vedou sáhodlouhé diskuse již celá desetiletí. Nicméně v roce 2004 byl ze seznamu vyřazen, protože neexistují vědecké důkazy prokazující dopingový potenciál kofeinu. Jeho stimulační účinky jsou však nepopiratelné, navíc je prokázáno, že konzumace kávy zhruba 1 hodinu před vytrvalostní i intenzivní sportovní aktivitou prokazatelně zvyšuje výkonnost.

Dokládá to i zkušenost předního fitness kondičního trenéra a instruktora Davida Hufa. "Vzpomínám si, že kvalitní kávu jsem se naučil konzumovat při svých zahraničních pobytech na soustředěních v Itálii, kde si italští kolegové bez poctivého picolla či ristretta trénink nedokázali ani představit. Tam jsem si vytvořil tento svůj rituál, který poctivě dodržuji téměř už 20 let. Opravdu před každým cvičením, ať s lidmi nebo sám, se vždy nastartuji silným picollem či espressem. Navíc třeba v kombinaci s vitamínem C (může být 250–500 mg) tvoří úžasnou kombinaci přirozeného akcelerátoru metabolizmu. Kávu doporučuji pít cca 20-60 minut před tělesnou aktivitou, nebo 1-2 hodiny po vlastní fyzické zátěži, ne okamžitě po jejím skončení, kdy tělo potřebuje zavodnit a vytvořit tím prostředí pro přirozenou rekonvalescenci po výkonu a doplnění jiných tekutin."

Jak kofein pomáhá?
Kofein je užíván velmi široce i ve výkonnostním sportu, zejména v Severní Americe. Existují studie poukazující na fakt, že více než čtvrtina kanadských a amerických atletů v dorosteneckých kategoriích užívá kofein. „Existují dokonce přesná data z testů prováděných u elitních běžců a plavců, která ukazují, že kofein v dávce 5 až 10 mg/kg tělesné hmotnosti zvyšuje jejich výkonnost, potencuje katabolismus tuků a snižuje oxidaci sacharidů,“ vysvětluje prof. MUDr. Libor Vítek, Ph.D., vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky VFN v Praze.

Káva evidentně zvyšuje sportovní výkonnost mnoha způsoby. Kromě stimulace centrálního nervového systému má například pozitivní efekt na uvolňování adrenalinu nezbytného pro mobilizaci organizmu při extrémní fyzické zátěži a zvyšuje využití tukové tkáně jako zdroje energie. Kofein také zvyšuje vstřebávání glukózy ze zažívacího traktu, čímž zlepšuje energetickou bilanci během sportovního výkonu.

Na co je třeba dát si pozor?
Je třeba mít ovšem na paměti i určitá omezení kofeinu při jeho užívání ve sportu, ke kterým patří jeho účinky diuretické, termogenní, ovlivnění kardiovaskulárního aparátu, apod. Dále je třeba také vědět, že pravidelný příjem kofeinu vede k rozvoji tolerance, proto někteří odborníci doporučují k dosažení maximálního účinku kofeinu 4-6 dnů před plánovaným sportovním výkonem jeho přísun vysadit. Také se nesmí zapomínat na možné interakce kofeinu, zejména s alkoholem, což je kombinace, která do sportu jistě nepatří a přináší pro konzumenty značná rizika.

 

скачать dle 12.1
(hlasů: 0)
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Sekce: Zdraví
 V dnešní době se člověk občas cítí nervózní, unavený, leckdy úplně

   Stokrát už jste slyšela o účincích kofeinu, ale znáte je opravdu všechny? Tak schválně.

Sekce: Zdraví / Fitness
Chcete zhubnout, dobře vypadat a být celkově v pohodě? Pak byste měli vyzkoušet osvědčený recept – a tím je pohyb. Poradíme vám, jaký sport zvolit a

 Každý den doplňujeme jeho hladinu. Každý den pijeme kávu nebo čaj. Každý den se potřebujeme trochu povzbudit. A k

Zdravě jíst, přiměřeně se hýbat a žít v duševní pohodě je návodem na dlouhý, spokojený život. Když se budete chtít podle této věty řídit, mohl by váš
KOMENTÁŘE K ČLÁNKU:

SEX A VZTAHY:

Sex na jednu noc zažil každý druhý Čech.
Sex na jednu noc zažil každý druhý Čech.
07.07.20 | Láska / Intimita
Milování na jednu noc vyzkoušela víc jak polovina z nás. Víme, kde ho mají úplně nejradši. 
5 žhavých fakt o ženském orgasmu.
5 žhavých fakt o ženském orgasmu.
07.07.20 | Láska / Intimita
  Zatímco mužská ejakulaci trvá jenom pár sekund, ženský orgasmus může trvat dlouho dvě minuty, někdy i déle. Vybrali jsme pro
Co dělat, když se udělá dřív než vy
Co dělat, když se udělá dřív než vy
07.07.20 | Láska / Intimita
Možná následující situaci také znáte…Vy ani partner nemáte obecně při sexu problém s vyvrcholením, ale v podstatě nedokážete
Naučte se mít z milování větší prožitek
Naučte se mít z milování větší prožitek
03.07.20 | Láska / Intimita / Rodinná
  Přemýšleli jste někdy o tom, že vyzkoušíte s partnerem tantrický sex? Nebo je to pro vás něco tak nedosažitelného, že vás to

Počasí:

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

POPULÁRNÍ:

Co se bude nosit letošní podzim? Beauty trendy z přehlídkových mol podzim/zima 2016
Co se bude nosit letošní podzim? Beauty trendy z přehlídkových mol podzim/zima 2016
28.10.16 | Krása / Kosmetika
Už víš, v čem letos na podzim zazáříš? Nemluvíme teď o dokonalém kabátu
Jak udělat domeček pro panenky z papíru
Jak udělat domeček pro panenky z papíru   Tvorba domečku pro panenky papíru není nijak složité. Barn, dvoubarevná a světle zelené domy jsou zdarma a mohou být
Líčení podle barvy očí: Víte, co vám sluší?
Líčení podle barvy očí: Víte, co vám sluší?   Nemusíte je líčit vůbec nebo klidně použít jen řasenku, ale pokud chcete oči trochu zvýraznit a podtrhnout, je dobré vědět,
Desatero o žloutence
Desatero o žloutence
17.03.17 | Zdraví
     Deset důležitých otázek a odpovědí o infekční hepatitidě typu A a B.
Vrchol extravagance: Černé svatební šaty. Jdete do toho?
Vrchol extravagance: Černé svatební šaty. Jdete do toho?   Svatební šaty jako z pohádky? To je sen každé nevěsty! Ale musí být nutně bílé či smetanové? Někteří módní návrháři jsou toho
Bikram jóga
Bikram jóga
26.08.17 | Zdraví / Fitness
  Bikram jóga se cvičí ve speciálních devadesátiminutových lekcích, které se skládají z 26 poloh a dvou dýchacích cvičení.
Copyright © 2014 Ženské řády.Cz | Design by ALEX- Ženské řády